Naar inhoud

We're pretty fuckin' far from okay

Voorstellingen - Dans

Praktisch

OrganisatieCC deWerft - Geel, e-mail , 014 56 66 66, website
Een initiatief vanCultuurcentrum de Werft
WaarSchouwburg, Werft 32
Wanneerdonderdag 23 maart 2017
Van20.15 uur
Prijs12 EUR
vriendenprijs: 8.00 euro
We're pretty fuckin' far from okay

Info

Na It's going to het worse... en AH/HA is We're pretty fuckin' far from okay de derde performance in Lisbeth Gruwez' triptiek over het extatische lichaam. Een performance waarin ze focust op angst en zijn relatie met ademhaling, met de primaire fysiologische veranderingen die door angst uitgelokt worden als vertrekpunt.

Meer info

Angst herleidt een lichaam tot instinct, angst is een lichaam in vervoering. De concrete fysiologische impact van angst vormt het uitgangspunt van We're pretty fuckin' far from okay, het derde deel van Lisbeth Gruwez' triptiek over het extatische lichaam, na It's going to het worse... en AH/HA .
Angst is geen aangeleerd gedrag, maar een evolutionaire respons diep ingebed in ons genetisch materiaal. Voor ons hoofd kan reageren, is ons lichaam al in volle actie. Het zweet breekt ons uit, onze hartslag en ademhaling versnellen. Dit alles opdat ons lichaam paraat zou zijn voor een vitale beslissing: vechten, vluchten of bevriezen?

Voor We're pretty fuckin' far from okay focust Lisbeth Gruwez op die angst en zijn relatie met ademhaling. Een belemmering van de ademhaling kan een paniekaanval veroorzaken. Het gecontroleerde in- en uitademen kan lichaam en geest tot rust brengen. Het ritme van de adem als bron van en reactie op spanning en contractie, ontspanning en expansie, binnenin het lichaam en in relatie met de buitenwereld: tussen deze polen beweegt de voorstelling. Met de dynamiek van hun respiratie willen de dansers Lisbeth Gruwez en Nicolas Stanyslav het publiek intens raken. Maarten Van Cauwenberghe gebruikt de ademhaling van de performers op zijn beurt als bouwsteen voor een geluidscollage. Zijn soundscape creëert suspense, stuwt de beweging en creëert op andere momenten een contemplatieve sfeer.

Er wordt beweerd dat we in het begin van de 21ste eeuw leven in 'een cultuur van angst', dat we ons op dit ogenblik in 'een permanente staat van crisis' bevinden. We're pretty fuckin' far from okay is echter geen politieke of sociologische beschouwing over angst, maar toont wat een intense blootstelling aan angst doet met onze lichamen.

Over Lisbeth Gruwez zei auteur Peter Verhelst (o.a. NTGent): Lisbeth is een atoombom op scène. De impact is direct. En zo niet, dan bent u vast al gestorven.

Kunstenpunt bracht naar aanleiding van de Dag van de Dans 2016 een online gids over hedendaagse dans in Vlaanderen en Brussel. Dansrecensenten portretteren dansmakers aan de hand van beeldfragmenten, onder andere ook van Lisbeth Gruwez.


Concept en choreografie: Lisbeth Gruwez
Compositie en sounddesign: Maarten Van Cauwenberghe
Performance: Lisbeth Gruwez, Nicolas Vladislav
Dramaturgie: Bart Van den Eynde
Lichtontwerp: Harry Cole
Scenografie: Marie Szernovisz
Styling: Veronique Branquinho
Productie: Voetvolk vzw
Coproductie: Festival d'Avignon, Lat Bâtie-Festival de Genève, KVS, Le Phare, Centre Chorégraphique National du Havre Normandie, Theater Im Pumpenhaus, Les Brigittines, Tandem Arras-Douai, Weimar Kunstfest, Troubleyn/Jan Fabre

Abonnees van DANSPUNT betalen de vriendenprijs.
Gezelschap, producent, uitvoerders

Lisbeth Gruwez en Voetvolk-Uitvoerders

Doelgroep

Voor iedereen